torsdag 27. august 2009

Konkurranseplan for 2010.

For meg er det viktig å ha konkurranser å se frem til. I løpet av vintertreningen vil motivasjonen bli satt på prøver, og ved å ha noen små mål underveis håper jeg at dette vil hjelpe meg å ta ut det som trengs treningsmessig. Jeg har liten tro på å gå i flere måneder uten noen form for konkurranse. Det er derfor jeg liker konkurranser på ski på vinterstid. Jeg har et hovedmål for sesongen 2010, men har delmål underveis.


Hovedmål 2010.

Kalmar.
Her skulle det aller helst stått IM xx (xx=Germany, Austria, Florida, Arizona, Lake Placid, Nice etc), men økonomi gjør at jeg rett og slett ikke har råd til å kjøre et slikt stevne til neste år. (Og i hvert fall ikke til å dra til Hawaii hvis jeg mot all formodning skulle klare en slot.) På bakgrunn av dette satser jeg heller på Kalmar. Jeg har fortsatt mye og lære når det kommer til triathlon, både hva praktisk gjennomføring og ikke minst trening angår. Jeg er usikker på om jeg klarer og komme meg opp på det nivået jeg har lyst til på svømmingen allerede til neste år, og velger derfor å utsette IMdebuten til 2011. (Helt etter hva jeg hadde som plan i utgangspunktet.) Et argument for å prøve Hawaii til neste år er at det helt sikkert ikke blir lettere i årene fremover, men da får jeg heller legge opp til å gjennomføre raskere enn jeg hadde planlagt.

Jeg har tro på å skynde meg langsomt, og gjøre dette litt etter boka. Triathlon er en idrett som krever erfaring for å gjøre det godt, samtidig som kroppen må ha gjennomført en del trening for å komme opp på det nivået jeg ønsker. Jeg har gått i fellen før ved å droppe og bruke hodet, og har ikke tenkt å gjøre det samme igjen. Kanskje er jeg litt defensiv, men jeg tror det vil tjene seg i det lange løp.
Mål: Under 9:40, ned mot 9:30.


Delmål 2010.

NM Duathlon
Min svakeste gren i triathlon er pt svømming. Derfor burde egentlig Duathlon være noe for meg. Jeg synes det var artig å delta i NM i våres, selv om det ikke gikk like bra som jeg håpet. Uten å vite hvor det arrangeres, gleder jeg meg til dette til neste år.
Mål: Topp 5.

Berlin Marathon.
Jeg har hele tiden sagt at jeg tror jeg kan være god for rundt 2:35 på marathon. Berlin er en rask løype, med mye folk. Dette er en god kombinasjon hvis man ønsker å løpe fort. Det blir spennende og se hvordan løpebeina reagerer på en ytterligere økning av mil på sykkel, samt en større overkropp på grunn av svømmetrening.
Mål: Under 2:39, ned mot 2:36.

Lillehammer-Oslo, sykkel.
Hvis jeg finner en gruppe som passer meg, kunne jeg tenke meg og være med å prøve meg på en rask tid fra Lillehammer. Jeg har liten erfaring med rulle-sykling på racer og er i utgangspunktet litt skeptisk, men det hadde vært artig og prøvd dette også. Selvsagt som en del av triatlontreninga.


Konkurranser 2010.

Lokale skirenn/ løp.
Det arrangeres mange gode lokale skirenn som er fine å bruke som trening i stedet for intervall eller distansetrening. Jeg har gode erfaringer med å prøve ut ting i disse konkurransene som jeg kan ta med meg videre til hovedkonkurransene. Samtidig trener man psyken etc på å stille opp i konkurranser ved at man tar det mer seriøst enn en vanlig trening. Jeg elsker og konkurrere og skulle gjerne gjort det hver eneste uke, men har funnet ut at dette ikke er hensiktsmessig for meg.

SkiBirken.
Jeg har tidligere uttalt at LøpeBirken i høst blir mitt siste Birkenarrangement, og det håper jeg at jeg skal klare og holde. Nå har det seg likevel slik at jeg kjenner meg selv etter hvert så godt at jeg vet det kan bli vanskelig og ikke stille hvis det blir en snørik vinter. Blir det ikke snø i vinter kommer jeg ikke til å gidde og oppsøke snøen for å få gått på ski. Resultatet av dette vil være DNS i Birken. Garantert.

Fredrikstadløpet, Halvmaraton.
Jeg løp ikke her i år, og angret på det. En rask løype, og fin løpetemperatur hvis været er bra. I tillegg er det jo mange fra Oslofjord Tri der, slik at det blir veldig sosialt.
Mål: 1:13.

Beistostølen, Fjellmaraton, Helmaraton.
Jeg har løpt noen ganger på Beitostølen nå, og synes det er en ok løype. Det er riktignok en prøvelse siden man løper mye alene, men ser på dette som en del av treningen for å bli en god triatlet. I bunn og grunn er det deg selv det avhenger av, og da må man trene på å presse seg selv alene.
Mål: under 2:49.

NM Triatlon Lang/ NM Triatlon Olympisk.
Uten å vite hvor og når dette kommer til å bli arrangert er dette naturlige konkurranser og ha på planen. Dette blir lagt inn i planen når datoene blir offentliggjort i løpet av vinteren.

NorgesCup Triatlon.
Se kommentarer under NM.

Utover dette ser jeg litt på hva som dukker opp. Jeg er tilbøyelig til å kjøre en fulldistanse tidlig på sesongen (som en treningskonkurranse) hvis det er noe i nærheten, men ville da nedprioritert for eksempel Lillehammer-Oslo, samt Fjellmaraton.

2 kommentarer:

  1. Da ser det ut som om vi skal til Kalmar sammen! Stilig.

    SvarSlett
  2. Ser at vi nok kommer til å treffes på en del konkurranser neste år...
    - Ski-birken..?
    - Berlin maraton, den er vel passende for mitt
    mål om sub 3??
    - Fredrikstadløpet
    - NM tri, lang og olympisk
    - Lillehammer-Oslo. Har også tenkt litt på
    dette. Hadde vært kult å sykle i
    en god gruppe her!! Ha meg i tankene om du
    orger noe. (har 2 stk Tr-Oslo på CV fra før)
    - Div Norgescup tri

    Mulig at noe over må vike, da jeg ikke vet 100%turnusplan på jobben enda.

    HOVEDMÅL 2010 blir IM xxxx avh. av turnusplan på jobben. Går dette i vasken blir det evt. et nytt perseforsøk i Kalmar....sykle sub 5 OG løpe på 3:29:59...det blir vel ca. 9:44:59 det:-))

    SvarSlett